Alla inlägg under februari 2014

Av Åsa - 28 februari 2014 20:39

Åh jag vill ha en ny ytterdörr. En pardörr.
Jag såg en så vacker dörr på en gammal prästgård i Herrljunga kommun. Visst är den fiiin?

Av Åsa - 27 februari 2014 18:24

Hi hi. Jag hade totalt glömt bort att jag satte Vintergäck i höstas. Jag har gått och tittat på de fina blommorna i andras trädgårdar. Men idag när jag kom hem så sa barnen att vi har gula blommor i trädgården. Jasså. ... ja jag gick och kikade. Va!? Vad står där och lyser som små solar? ??? Vintergäck! !! Ha ha. Så kul!

Av Åsa - 24 februari 2014 22:40

Tupparna och hönorna blir sååå glada när de får komma ut. Kackel kackel. När tupparna (2st) hittar något extra gott så kacklar de glatt och hjärtligt så att hönorna ska komma och äta.
Ibland kanske det bara är ett endaste frö, men de sparas ändå alltid till hönorna. Vissa gånger börjar tuppen med att kackla högt, ta upp fröet i munnen och sedan släppa det på marken igen när en höna kommer farande. Det är ett roligt skådespel.
Inte sjutton skulle jag ta upp en chokladbit, hålla den mellan tänderna och sedan ge den till maken! Ha ha! Näääää! Då hade jag mumsat i mig den illa kvickt! Så han är snäll tuppen!

Av Åsa - 22 februari 2014 18:39

Köket och vardagsrummet är ju klara, vad gäller tapeter, möbler mm. Hallen står på tur.
Men i mitt tycke är kök och vardagsrum nu perfekta. Eller ja... det var ju den där förfärliga takfläkten i vardagsrummet. Den ger bra ljus, så den får väl sitta ett tag till. Tills vi kommer på vad vi vill ha där istället. Några tips? ????

Av Åsa - 22 februari 2014 18:32

Ja de växer och frodas... eller nja. Det har varit lite ont om ljus för dem.
Men det ska gå. Än så länge står de i såjorden och får bara vanligt vatten.

Mina scilla blir oxå långa och gängliga pga av ljusbrist.

Av Åsa - 22 februari 2014 08:22

Om någon av er ska göra om köket och köpa ny spishäll så måste jag få lämna några tips!
Vi köpte vårt kök (3 år sedan) från Ikea. Vi har varit mycket nöjda med köket. Vi valde mestadels lådor och bara luckor i hörnet där vi var tvungna att välja det.
Där spishällen skulle placeras valde vi oxå lådor. Dessa fanns bara i 60. Den översta låga lådan är fastskruvad eftersom det blir lite varmt under hällen.
Nåväl, lådstommen är alltså 60 cm, men det är inget hinder för att sätta dit en 70cm häll. Eftersom hällen är smalare än 70 undertill så funkar den i en 60 cm stomme.

Som ni ser så sticker hällen utanför stommen. Fast bara på ovansidan.
Vi har touchknappar som sitter på hällen, vilket innebär att lite yta försvinner. Det gör ju inget när hällen är 70 cm. Men om den hade varit bara 60 cm så hade själva matlagningsytan blivit nästan 50 cm bara. Det går bort flera cm per sida.
Kolla här....

Så tipset är: köp 70 cm!
Slutligen måste jag även tipsa om att köpa induction!
Det är sååå bra. En halv kastrull vatten kokar på 60 sek.
Underbart! Matlagningen går därmed lite fortare!

Av Åsa - 21 februari 2014 20:22

Tjohej!
Idag var solen framme på eftermiddagen. Härligt. Barnen fick fram cyklar och vattenkannor (!) Själv strosade jag runt i trädgården. Då hittade jag vårtecken. Så roligt!

Sol!!!!!

En krokus har letat sig upp genom täcket av granris.

Och här kommer blågull.

Av Åsa - 20 februari 2014 16:22

I morses var det snö! Trevligt. Det blir så ljust.

Mindre trevligt är det dock med väglaget. Vilket två av mina systrar fick erfara idag. Och jag med, när jag kom körande och såg bilen och systrarna i diket. Usch vad otäckt! Hoppas att nackarna mår bra nu och att de hämtat sig från chocken.

Sladd-spår!

Skapa flashcards